Položaj dobrega karakterja v islamu
Izpopolnjevanje plemenitega karakterja je bil eden od najpomembnejših razlogov za poslančevo misijo
Allah pravi:
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
»On je poslal neukim Poslanca izmed njih, da jim govori Njegove ajate, da jih očisti in nauči Knjige in modrosti, kajti pred tem so bili zares v očitni zablodi.«
(Sura El-Džumu’a, 62:2)
Ta verz razkriva eno od blagodati, ki jih je Allah podaril vernikom, ko je poslal Svojega poslanca Muhammada, da jih poduči o Kur’anu in jih očisti. Očiščenje se lahko doseže samo z očiščenjem srca takšnih nepopolnosti, kot je pridruževanje partnerjev Allahu v čaščenju, slab moralni karakter, kot je sovraštvo in zavist, in otresti se je treba govora ter dejanj v vseh oblikah zlih praks. Poslanec ﷺ je nekoč izjavil: “Poslan sem, da izpopolnim plemenit karakter.” (Sunan Al-Bajhaki: 21301) Ta izjava pojasnjuje, da je eden od razlogov za poslančevo misijo dvigniti in izpopolniti moralni karakter posameznika in družbe.
Plemenit karakter je sestavni del vere in verovanja
Ko je bil vprašan o najboljših vernikih, je Poslanec ﷺ odvrnil: “To so tisti, ki imajo najboljši karakter in obnašanje.” (Sunan At-Tirmizi: 1162, Sunan Ebu Davud: 4682)
Pravzaprav Kur’an uporabi splošno arabsko besedo ‘birr’, ko govori o verovanju. Kur’an pravi:
لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ
»Ni birr, da obračate svoje obraze proti vzhodu ali zahodu, temveč je birr tisti, ki veruje v Allaha, Zadnji dan, angele, Knjigo in glasnike vere.«
(Sura El-Bakara, 2:177)
Beseda birr je splošen izraz, ki vključuje vse oblike dobrodelnosti, z besedami in dejanji. Zato je Poslanec ﷺ rekel: “Dobrodelnost (birr) je dober karakter.” (Sahih Muslim: 2553)
To postane jasno s poslančevo izjavo: “Verovanje (Iman) ima šestdeset in še nekaj vej. Najvišja od teh je pričanje verovanja: La ilaha illa Allah (Ni nobenega božanstva vrednega čaščenja, razen Allaha), medtem ko je najnižja od njih odstraniti škodljivo stvar s ceste. Sramežljivost je veja verovanja.” (Sahih Muslim: 35)
Plemenit karakter prežema vsa dejanja čaščenja
Vsakokrat, ko Allah ukazuje vernikom, naj opravijo dejanje čaščenja, njihovo pozornost obrne na moralno pomembnost ali pozitivne učinke na posameznika in na družbo. Primeri tega so številni in vključujejo naslednje:
Molitev:
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ
»In redno opravljajte molitev, kajti molitev zares odvrača od razvrata in zlih del.« (Sura El-’Ankabut, 29:45)
Obvezna miloščina (Zekat):
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا
»Vzemi miloščino od njihovega blaga! S tem bodo očiščeni in blagoslovljeni.«
(Sura Et-Tauba, 9:103)
Poleg ljubeznivosti in tolažbe ljudem Zekat prečisti karakter darovalca in ga očisti od vseh zlih dejanj..
Post:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“O vi, ki verujete! Predpisan vam je post, kot je bil predpisan tistim pred vami, da bi lahko bili bogaboječi.” (Sura El-Bakara, 2:183)
Ta verz povsem pojasni, da je glavni cilj posta uresničiti zavedanje Allaha s pokoravanjem Njegovim ukazom in izogibanjem vsem besedam in dejanjem, ki jih je prepovedal, kakor je Poslanec ﷺ rekel: “Če kdo ne zapusti lažnega govora in slabega obnašanja, potem Allah ne potrebuje njegovega zapuščanja hrane in pijače.” (Sahih Al-Buhari: 1804) Če torej post ne vpliva na spremembo karakterja osebe in obnašanja do drugih, potem nikakor ni izpolnil svojega resničnega namena.
Ogromna nagrada, ki jo ima Allah pripravljeno za tiste z dobrim karakterjem
Pisni dokazi iz Kur’ana in Sunne o tem so številni, vključno z naslednjimi:
- Dober karakter bo najtežje dobro delo na tehtnici osebe na Sodnem dnevu:
Poslanec ﷺ je rekel: “Nobeno delo, ki bo postavljeno na tehtnico dejanj (na Sodnem dnevu), ne bo težje od dobrega karakterja. Oseba z dobrim karakterjem bo dosegla stopnjo tistih z dobrim seznamom prostovoljnih postov in molitev.” (Sunan Et-Tirmizi: 2003)
- To je dejanje, zaradi katerega bodo ljudje najbolj pogosto vstopali v Raj:
Ko je bil Poslanec ﷺ vprašan o dejanju zaradi katerega bodo ljudje najbolj pogosto vstopali v Raj, je odvrnil: “Pobožnost in dober karakter.” (Sunan Et-Tirmizi: 2004, Sunan Ibn Madža: 4246)
- Od vseh ljudi bodo na Sodnem dnevu Poslancu ﷺ najbližje tisti, ki imajo dober karakter:
Poslanec ﷺ je rekel: “Najljubši meni izmed vas in najbližji meni na Sodnem dnevu so tisti, ki imajo najboljši karakter.” (Sunan Et-Tirmizi: 2018)
- Poslanec ﷺ zagotavlja hišo v najvišjem delu Raja tistemu, ki ima dober karakter:
“Zagotavljam hišo v okolici Raja tistemu, ki preneha razpravljati, četudi ima prav; in zagotavljam hišo na sredini Raja tistemu, ki ne laže, niti ko se šali; in zagotavljam hišo na najvišjih delih Raja tistemu, ki ima dober karakter in obnašanje.” (Sunan Ebu Davud: 4800)