Vzgoja otrok v islamu
1. Starši smo otrokovo ogledalo
Bistveno je poudariti, da slabo vedenje staršev ima velik vpliv na vedenje naših otrok, zato je pomembno, da starši še predno se lotijo vzgoje popravijo in spremenijo slabe navade.
Utbe ibn ebi Sufjan je dejal učitelju svojih otrok:
لِيَكُنْ أولَّ إصلاحكَ لِبَنِيَّ إصلاحُك لنفسِك ، فإن عيوبهم معقودةٌ بعيبك ، فالحَسَنُ عندهم ما فَعلت َ، والقبيحُ ما تركتَ
“Naj bo prvo, preden začnete z vzgojo mojih otrok, vzgoja samega sebe. Saj bodo njihove napake povezane z vašimi napakami; v njihovih očeh bo dobro, tisto, kar boste storili in slabo, tisto, česar se boste vzdržali.”
Tarikh Dimešk, 38/271-272
2. Prijaznost in nežnost
Obstajajo številni hadisi, v katerih nas Allahov Poslanec ﷺ uči, da uporabljamo prijaznost in nežnost pri interakciji z drugimi. Rekel je Muhammed ﷺ:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الرِّفْقَ فِي الأَمْرِ كُلِّهِ
“Zares Allah ljubi ljubeznivost v vseh stvareh.” (Buhari, 6024)
Otroci imajo po svoji naravi radi takrat, ko so straši do njih naklonjeni, jim pomagajo ter so ljubeznivi. Poskušajmo z njimi ravnati s čim manj vpitja in jeze, raje naj bo to z razlago, modrostjo in potrpežljivostjo. Otroci imajo radi prijaznost, saj jim to daje močno motivacijo da ubogajo svoje starše. V nasprotnem primeru, torej v kolikor je prisotno nasilje, dretje, bo to privedlo otroka do odtujenosti, kar lahko povzroči v otrokovem vedenju trmo, neposlušnost ali razširjen strah, ki pogostokrat spodbuja otroka k laganju in zavajanju.
Poglejmo si nekaj primerov, ki alternativno boljše zvenijo za otrokovo uho:
Namesto: Pazi, da ne poliješ!
Raje: Bodi pozoren!
Namesto: Ne deri se!
Raje: Šepetaj ali govori tišje!
Namesto: Pusti tega ne zmoreš sam, bom jaz.
Raje: Umiri se in poskusi počasi, potem ti lahko uspe.
Namesto: Priden bodi.
Raje: Spoštuj sebe in druge.
Namesto: Ne laži!
Raje: Ne govoriš resnico.
3. Prijazno vedenje ne izključuje potrebe po kaznovanju
Koncept kaznovanja je ena izmed metod, ki jo ni smiselno uporabljati vedno, ampak le takrat, kadar prijaznost in lep nasvet ne koristita.
Pomembna življenjska lekcija je zagotovo ta, da imajo naša dejanja posledice. Otrok že zgodaj spozna, da se bo opekel, če bo položil roko na kuhalno ploščo. Če bo udaril sestrico, bo žalostna in bo jokala. Kasneje bo dojel, da bo izključen iz igre, če ne bo upošteval pravil.
V kolikor otrok, kljub nasvetom staršev vztraja pri prekomerni uporabi računalnika ali mobilnega telefona, je potrebno takšno vedenje kaznovati in sicer z omejevanjem količine časa, ki jo lahko otrok preživi za računalnikom, internetom ali računalniškimi igricami.
4. Dobra družba in pozitivna okolica
Otrokom je potrebno zagotoviti življenje v dobri družbi in pozitivni okolici, kjer se počnejo dobra in ne slaba dejanja. Žal je v današnjem času takšno okolico težko najti, ampak kljub temu se je potrebno izogibati družbi ter okolici, ki ima slab vpliv na otrokovo vedenje. Res je, da bo otrok sem pa tja slišal kakšno grdo besedo, tega se bo stežka izognil.
Prijatelji staršev so prijatelji vaših otrok
Otroci bodo v družbi prijateljevih otrok, zato je spet starš odgovoren za sebe in svojo družino, s kom se druži, kam zahaja ipd.
Po drugi strani, imamo novo okolje in sicer virtualni svet, ki prav tako za seboj prinaša kup neprimerne vsebine in številne slabe navade. Tudi tukaj je pomembno z otrokom sodelovati in mu pojasniti, kot tudi omejiti dostop do neprimerne vsebine.
5. Prositi Allaha za njihovo usmeritev na pravo pot
Rekel je Allah:
وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
“in tisti, ki govorijo: “Gospodar naš, podari nam radost v naših ženah in potomcih in nas naredi za vzor bogaboječim!” (Furkan, 74)
Rekel je imam Kurtubi, rahimehullah:
ليس شيء أقر لعين المؤمن من أن يرى زوجته وأولاده مطيعين لله – عز وجل
“Za vernikovo oko, ni lepšega, kot videti, da so njegova žena in otroci poslušni Allahu.”
Ibn Kesir razlaga zgoraj naveden verz:
يعني : الذين يسألون الله أن يخرج من أصلابهم وذرياتهم من يطيعه ويعبده وحده لا شريك له
“Tisti, ki prosijo Allaha, da jim podari potomstvo, ki bo Allahu poslušno, ki bodo samo Njega oboževali, brez da bi oboževali bilo koga mimo Njega Edinega.”