Ženine pravice v islamu

Vzdrževanje in bivanje

Vzdrževanje žene pomeni njeno neizpodbitno pravico do hrane, pijače, oblek, splošne skrbi in ustreznega doma, tudi če je bogata.

Kako se izračuna količina vzdrževanja? Mož mora porabiti za svojo ženo v skladu s svojimi sredstvi, brez ekstravagantnosti in skoposti. Allah pravi:

لِيُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِّن سَعَتِهِ ۖ وَمَن قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّـهُ ۚ لَا يُكَلِّفُ اللَّـهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا

“Naj tisti, ki je premožen, daruje, kolikor zmore, tisti, čigar oskrba je pičla, naj daruje od tega, kar mu je dal Allah! Allah nobene duše ne obremenjuje bolj, kot ji je dal.” (Sura At-Talak, 65:7)

Zanjo mora porabljati s prijaznostjo in nikoli ne sme namigniti, da ji dela uslugo ali je poniževati na kakršenkoli način. Takšno vzdrževanje ni usluga, temveč dolžnost, ki jo mora do svoje žene izpolnjevati s prijaznostjo, kakor Kur’an jasno zahteva od njega.

Ko musliman izpolni svojo dolžnost vzdrževanja svoje žene in otrok, bo obilno nagrajen od Allaha. Poslanec ﷺ je rekel: “Ko musliman troši za svojo družino in pričakuje Allahovo nagrado na onostranstvu, se bo to dejanje štelo kot dejanje miloščine.” (Sahih Al-Buhari: 4776, Sahih Muslim: 1401) Prav tako je rekel: “Nagrajeni boste za karkoli porabite na Allahovi poti, tudi če je to le grižljaj hrane, ki ga postavite v usta svoje žene.” (Sahih Al-Buhari: 56, Sahih Muslim: 1628) Tisti, ki zavračajo ali zanemarjajo dolžnost porabljanja za svojo družino, kljub temu, da so zmožni, delajo grozen greh nemarnosti. Poslanec ﷺ je dejal: “Človek, ki zanemari tiste, ki so pod njegovo oskrbo, zagotovo dela greh.” (Sunan Abu Davud: 1692)

Ljubeznivo življenje z njo

To pomeni lepo obnašanje do nje, ljubeznivost, nežnost z besedami in dejanji ter prenašanje občasnih napak in nemarnosti. Allah pravi:

وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّـهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا

“In družite se z njimi na dostojen način. Če pa jih ne boste več marali – morda nečesa ne marate, Allah pa v tem daje veliko dobrega.” (Sura An-Nisa’, 4:19)

Poslanec ﷺ je rekel: “Verniki, ki imajo popolno verovanje, so tisti z najboljšim karakterjem, in najboljši od njih so tisti, ki najbolje ravnajo s svojimi ženami.” (Sunan At-Tirmizi: 1162)

“Najboljši med vami so najprijaznejši do svojih žena in jaz sem najprijaznejši do svojih žena.” (Sunan At-Tirmizi: 3895)

Eden od poslančevih družabnikov ga je nekoč vprašal: “Allahov Poslanec, kakšno pravico ima žena enega od nas nad njim?” Rekel je: “Da jo hraniš s tem, s čimer hraniš sebe, in da jo oblačiš s tem, s čimer oblačiš sebe, ne klofutaj je, ne zmerjaj je in ne loči se od nje, razen v hiši.” (Sunan Abu Davud: 2142)

Potrpežljivost in tolerance

Moški mora podpirati naravo ženske, ki je jasno drugačna od njegove; prav tako mora gledati na življenje z vseh strani, upoštevati prednosti in slabosti svoje žene, saj nihče ni brez napak. Oba partnerja morata biti potrpežljiva in upoštevati pozitiven vidik osebnosti drugega. Allah pravi:

وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ

“Ne pozabite biti velikodušni med seboj.” (Sura Al-Bakara, 2:237) Poslanec ﷺ je glede tega rekel: “Vernik ne sme gojiti zamere do vernice; če ne mara neke od njenih lastnosti, bo zagotovo zadovoljen z drugo (lastnostjo).” (Sahih Muslim: 1469)

Poslanec ﷺ moške spodbuja, naj z ženskami ravnajo ljubeznivo in usmerja njihovo pozornost na dejstvo, da je ženska čustvena in psihološka narava različna od moške, da so te razlike med moškimi in ženskami v bistvu komplementarne in da to ne sme voditi v prepir in eventualno ločitev. Poslanec ﷺ je rekel: “Lepo in ljubeznivo ravnajte z ženskami, saj je bila ženska ustvarjena iz rebra in zato se ne bo zravnala na vaš način. Če hočete uživati ob njej, boste morali uživati ob njenem upogibu. Če jo poskusite zravnati, jo boste zlomili, zlom pomeni ločitev.” (Sahih Al-Buhari: 3153, Sahih Muslim: 1468)

Braniti jo in varovati njeno čast

Ko se moški poroči z žensko, ona postane njegova ‘čast’, ki jo mora trmasto braniti, tudi če je v tem procesu ubit. Poslanec ﷺ je rekel: “Kdor je ubit, ko brani svojo ženo, je mučenik.” (Sunan At-Tirmizi:1421, Sunan Abu Davud: 4772)

Ne sme razkrivati posteljnih skrivnosti

Mož drugim ljudem ne sme govoriti o posebnostih žene in ne sme razkrivati posteljnih skrivnosti drugim ljudem. Poslanec ﷺ je rekel: “Najhujša oseba v Allahovem pogledu na Sodnem dnevu je tista, ki ima intimni odnos s svojo ženo, potem pa posteljne skrivnosti razkrije drugim.” (Sahih Muslim: 1437)

Ne sme biti agresiven ali sovražen do nje

Zato da se rešijo zakonski problemi, je islam postavil številne predpise, vključno z naslednjimi:

Problemi se lahko rešijo preko konstruktivnega dialoga in modrosti, da se popravijo napake.

V primeru uporništva, nelojalnosti in slabega obnašanja mož lahko preneha govoriti z njo, vendar ne dlje kot tri dni; če to dejanje ne deluje, potem jo lahko začasno zapusti v postelji ali se vzdrži običajne spolne intimnosti, vendar ne da bi zapustil hišo.

Aiša je prenesla: “Allahov Poslanec ﷺ nikoli ni udaril nečesa s svojo roko, razen ko se je boril na Allahovi poti. Niti ni nikoli udaril služabnika niti ženske.” (sahih Muslim: 2328)

Učenje in svetovanje

Mož mora svojim družinskim članom zapovedovati, naj bodo pošteni, in jim prepovedovati neprimerna dejanja. Mora se boriti, da jim pomaga slediti poti, ki jih bo vodila v Raj in se izogniti tistim potem, ki vodijo v Pekel. Uči jih lahko s predpisi in primeri. To lahko stori tako, da se pokorava Allahovim ukazom in izogiba stvarem, ki jih je prepovedal. Tudi žena mora svetovati svojemu možu, ga voditi na pravo pot in razpravljati z njim o načinih za najboljšo vzgojo njunih otrok. Allah pravi:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ

“O vi, ki verujete, obvarujte sebe in svoje družine pred ognjem, katerega gorivo bodo ljudje in kamenje.” (Sura At-Tahrim, 66:6) Poslanec ﷺ je glede tega rekel: “Vsak od vas je čuvaj in je odgovoren za tiste v svojem varstvu.” (Sahih Al-Buhari: 2416, Sahih Muslim: 1829)

Spoštovanje pogojev, ki jih je postavila žena

Če žena postavi pogoj v času zaključevanja ženitne pogodbe, kot je točno določena vrsta prebivališča ali stroškov, in se mož strinja s tem pogojem, potem mora takšno dolžnost izpolniti, saj je ženitna pogodba ena od najbolj svečanih dogovorov in dolžnosti. Poslanec ﷺ je rekel: “Od vseh pogojev, ki se morajo izpolniti, imajo pogoji, ki vam naredijo za legalen spolni odnos (tj. ženitna pogodba), največjo pravico, da se izpolnijo.” (Sahih Al-Buhari: 4856, Sahih Muslim: 1418)

Mogoče vam bo všeč tudi